Sredinom šezdesetih Jugoslavija imala 15 fabrika duhana koje su proizvodile 145 brendova cigareta

0
146

​Sredinom šezdesetih godina Jugoslavija je imala 15 fabrika duhana u kojima se stvaralo čak 145 brendova cigareta, pa su i “stručnjaci” smatrali da smo po tome “najjači na svijetu”.

Godišnje je nastajalo 25 milijardi cigareta, dok je pušeno oko 23 milijarde. Dio proizvođača je ‘skromnom’ brojkom bio nezadovoljan smatrajući da konzumaciju treba podići na 35 milijardi!

Pakovanja cigareta koja su se prodavala u Jugoslaviji nekad su bila bez današnjih obaveznih zdravstvenih upozorenja, a njihovi su nazivi bili toliko kultni da se ni danas ne zaboravljaju – od Morave, Jugoslavije, Opatije, Drine, Veka, Zeta i legendarnog “filtera 57”.

Najjači brendovi dolazili su iz Sarajeva, Niša i Zagreba, dok tek osamdesetih TDR izrasta u najvećeg izvoznika, prenosi portal Oslobodjenje.ba.

Poznavanje naziva domaćih cigareta moglo je da znači i dobru ocjenu iz geografije jer do kraja šezdesetih malo koji brend nije nosio ime rijeke, jezera, planine, grada…

Tron najprodavanije, u pojedinim godinama i sa preko četrdeset odsto udjela, godinama je pripadao Dravi, zapamćenoj po izrazitoj snazi od 2,30 odsto nikotina, ali i najnižoj cijeni. Ostatak “geografske ekipe” činili su legendarna Drina, Morava, Opatija, Ohrid, Zagreb, Ibar, Zeta, Plitvice, Hercegovina, Jadran, Primorka…

Krajem šezdesetih pastoralni motiv više nije bio dovoljno prepoznatljiv, pa cigarete dobijaju i inovativnije nazive nadahnute stranom praksom, fabrika duvana Zagreb stvara Trubadur i Ambasadu, a kombinat iz Novog Sada Amor, Golf i Reli.

U isto vrijeme stižu i popularne “amerikanske cigarete” – 1970. Phillip Morris postiže ugovor s Fabrikom duhana Sarajevo, pa iz pogona koji stvaraju Drinu dolazi i kultni Marlboro.